BOJE kao moćan dizajnerski alat

BOJA kao moćan dizajnerski alat

Boje igraju važnu ulogu u svijetu koji nas okružuje. Mi smo vizualno društvo u kojem ljudi stavljaju ogromnu važnost na vizualnu prezentaciju usluge ili brenda općenito.

Piše: Slaviša Brezar
Foto: Unsplash, Dhar media

Dizajnom se bavim nekih 20 godina i nisam se uvijek zamarao time zašto baš neka boja mora biti tu gdje je. Danas sam ipak malo pametniji pa mogu reći da postoje razlozi zašto je baš wobbler u dućanu crvene boje s bijelim ili žutim fontom. Ili zašto skupi katalog automobila mora imati crnu naslovnicu. Ali, idemo ispočetka.

I meni se kosa diže na glavi kad vidim žuto-crvenu kombinaciju. Ali, čini se kako je to nepogrešiva kombinacija. Bilo je to neke 1998. kada sam iz Jutarnjeg lista, u kojem sam stekao svoja prva znanja o dizajnu i DTP-u, prešao u jedan od najvećih enigmatskih mjesečnika – Kviskoteku.

kako sam savladao boje

Bio sam grafički dizajner omota koji se radio u koloru (knjižni blok je naravno crno-bijeli), a radio sam ga zajedno s glavnim urednikom. I tu počinje moje shvaćanje boja. Iako sam se grčevito borio da neke meni ljepše stvari prođu, da maknem tu 0/0/100/0 iz kombinacije s crvenom, lukavi glavni urednik je gurao svoj naum i 90% puta smo na kraju završili s crvenom ili žutom naslovnicom.

Ok, zimsko izdanje je nekako uspjelo proći plavo, proljetno zeleno ali uvijek je crvena ili žuta virila iz nekog naslova, potpisa ispod slike… Zašto toliko inzistiranje na ovim bojama? „Pa mora se vidjeti iz tramvaja, čovječe!“ I bio je potpuno u pravu.

Gledao sam kasnije u prolazu ostale naslovnice (profesionalna deformacija da gledam sve što radi konkurencija), i moram priznati da su naše najviše iskakale. Reći će neki psiholog da tim odabirom boja želimo izazvati reakciju kod potrošača. Je, to nam je bilo na pameti možda sa slikom zgodnog komada na naslovnici. Crveni font tada nam nije bio potreban da izazove ubrzano kucanje srca. Ali, u moru sličnih tiskanih proizvoda iskakali smo upravo hrabrim odabirom boja.

Mislim da sam u ovih svojih 20 godina dizajna napravio nekih 500-tinjak časopisa različite tematike. I posebnu pažnju smo uvijek poklanjali bojama. Kakva će biti podloga, paše li uz godišnje doba u kojem magazin izlazi na kioske, ako je business izdanje, je li boja primjerena krugu čitatelja kojem je namijenjen, ako je dječji časopis ne smije biti preozbiljna, a boja to može biti i sl.

BOJA kao moćan dizajnerski alatSUVREMENI MEDIJI

Danas je situacija, barem kod nas, malo drugačija. Magazini su sve rjeđi i više se okrećemo digitalnim medijima, a kod tiskanih materijala tu su POS materijali koji vas okružuju u omiljenim dućanima. Kako biti primijećen u moru sličnih materijala u npr. omiljenoj drogeriji?

Netko (mama, tiho bit’) će reći cijenom ili dobrim popustom. Da, ali ne vrijedi ti dobar popust ako nije komuniciran kako treba. A kako ga dobro komunicirati? Naravno, upotrebom boja i njihovim pravilnim izborom. Joj, ne opet ona crvena i žuta… A što sad, kad je najuočljivija!? Zato su je i stavili na semafor, valjda.

Šalu na stranu, naravno ovisi o kakvom materijalu i proizvodu se radi. Za muške tu je uvijek poželjna plava koja simbolizira pouzdanost, kvalitetu. Ubaci joj malo žute ili limeta zelene i imaš dobitnu kombinaciju. Za ženske proizvode istakni nježnost, čistoću s roza i bijelom. Djeca – go nuts! Nema toga što klincima nije prihvatljivo, samo neka je šareno i zabavno.

Grafikom prikazan utjecaj i reakcija potrošača na određenu boju. Odličan vodič kod kreiranja novog vizualnog identiteta.

 

POČNI OD LOGOTIPA

Svi ovi materijali kreću od jedne stvari a to je vizualni identitet brenda. Neću sada pričati o tome koje boje se i zašto biraju kod izrade logotipa, to ćemo neki drugi put.

Pretpostavimo da je logo već kreiran i krećemo u izradu materijala za promociju tvrtke ili proizvoda. Boje svih tih materijala, oglasa, plakata, webova, newslettera moraju se naslanjati i komplementirati s bojom logotipa. Bojom koja nosi cijeli brend. Kako iščitati koju poruku želi reći određeni brend svojim proizvodima? Počni od boje logotipa.

Plavi logo u kozmetici – svježina, čistoća, crni logo u modnoj industriji – stil, bogatstvo, narančasti logo u turizmu – toplina, ugoda… I oko toga onda gradite priču.

Radiš vizual za kozmetički brend s plavim tonovima i dodaš negdje zelenu jer vam želimo reći da smo vezani uz prirodne sastojke. Kreiraš katalog za brend u autoindustriji i dodaš crvene naslove da krv malo zakuha dok gledaš predivne linije svog budućeg novog automobila! Kod izrade materijala za veliki hotelski resort naravno da smo koristili plavu (more je, i svježina), a ta plava je odlično išla uz boje njihovog logotipa – žuto-narančastu.

Sve su to trikovi kojima klijent želi pobuditi pravu emociju kod potencijalnih potrošača. A kada vas dobiju na emociju, njihovi ste zauvijek. 🙂

Tags:

  • Show Comments (0)

Odgovori

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.

Ads